Четвер
29-06-17
10:10


Форма входу

Вітаю Вас Гость | RSS

САЙТ ВАРВАРІВСЬКОГО НВК

Головна ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ Реєстрація Вхід
Головна » Файли » СКАРБНИЧКА » РОЗРОБКИ ВЧИТЕЛІВ

Урок № 4 Збірка поезій «Зів’яле листя»
17-03-11, 20:14

Тема.  Збірка поезій  «Зів’яле листя» (підзаголовок «Лірична драма»).Мотиви туги і страждань, породжені складними суспільними та особистими обставинами. «Декадент»  - поетичне кредо Франка.

Мета: розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра на основі поезій «Чого являєшся мені у сні?», «Червона  калино, чого в лузі гнешся?», «Декадент»; творчо осмислити й відтворити події, що відбувалися в житті І. Франка; розвивати вміння учнів  досліджувати художні особливості творів; виховувати інтерес до  поетичної творчості поета; чистоту й благородство почуттів; збудити  бажання краще пізнати  глибинний зміст ліричних   творів І. Франка.

Тип: урок аналізу художнього твору

Обладнання:  мультимедійний комплекс, презентація до уроку, літературознавчий словник.

Любов – це смолоскип,

що має світити вам на ваших дорогах
                                                                                            Ф. Ніцше

Хід уроку

1.     Мотивація навчальної діяльності

«Який довершений витвір – людина...» - проголошує В. Шекспір словами свого героя Гамлета. Ми, люди, багатогранні і різноманітні. Чи могли б ви однозначно відповісти на питання: «Хто я?» (Відповіді учнів). А що б ви відповіли на питання: «Хто такий Іван Франко?» (Відповіді учнів).

- Старогрецький філософ Платон говорив, що колись людина була цілісною і що за провину розгні­вався на неї Господь і розділив її на дві половинки, і розкидав ці частинки по світу. З того часу блукає людина у пошуках своєї половин­ки, а кохання - це не що інше, як власне намагання людини від­найти свою колишню половину. У цій легенді  міститься золоте зерно правди. Кохання - це вічний пошук  під чарівні тони зачарованої скрипки. Трапляється, що людина знайшла свою половинку, але не поєдналася з нею, і тоді скрипка плаче сумно­ тужливо, поки не порвуться стру­ни і не розіб'ється скрипка ... Коли ж половинки знайшли себе і поєдна­лися, тони скрипки затихають.

 

Таке кохання змінює людину, спонукає до подвигів. Знайшовши своє кохання, Данте подарував світові «Божественну комедію», Франческо Петрарка винайшов новий жанр віршування - сонети.

У долі кожного митця є своя Лаура чи Беатріче. В одних вона -  мов легенький вес­няний вітерець першого кохання, який окрилює, надає наснаги, стає ідеалом на все життя.

В інших - пізня осінь, що прихо­дить разом із шелестом падолисту, щоб, мов цілющою водою, зцілити, повернути до життя і праці.

А можливо, це тиха, ніким не помічена дружина, яка все життя йде поруч, підставляє своє плече у скрутну хвилину, ділить всі радощі й печалі.

Хто ж був такою Лаурою, Беатріче для Івана Франка? Чи зайшов він свою половинку, і яку мелодію гра­ла скрипка його кохання: ніжну й мелодійну чи тужливо-сумну?

Відповіді на ці запитання ми спро­буємо знайти на сьогоднішньому уроці, з якого Франко постає як людина, чоловік, що кохає і страждає, радіє і тужить, вірить і зневірюється.

 

2. Повідомлення теми, мети уроку.

Проблемне питання: «Що є кохання для І. Франка?» (Щоб відповісти на це питання, вчитель рекомендує проаналізувати назву збірки, епіграф до уроку, рядки поезій, що вивчатимуться на уроці).

 

3.     Вивчення нового матеріалу.

Вчитель. Збірка «Зів’яле  листя» складається з 3 циклів, які І. Франко називає «жмутками». Спробуємо і ми перев’язати  хід нашого уроку символічним числом 3, побудуємо його за трьома циклами:

·                    біографічний, в якому розкриємо життєву основу збірки;

·                    ліричний, в якому вивчатимемо поезії;

·                    критичний, в якому подамо аналіз творчої манери І. Франка як співця  кохання.

І цикл. Важко знайти світовій літературі більш хвилюючу поетичну розповідь про страждання людської душі, зраненої життєвими негодами і нещасливим коханням, як збірка «Зів’яле  листя». У 1896 році сорокарічний Франко видає її окремою книжечкою. У передмові до видання І. Франко писав, що вміщені в збірці вірші належать молодому чоловікові, який через любовну трагедію покінчив життя самогубством. Виявляється, що насправді такий щоденник був. Відомості про нього знайшли в нарисі Уляни Кравченко. У мемуарах письменниці не лише згадується про життя молодої вчительки-практикантки в повітовому містечку Бібрці на Львівщині, а й описано взаємини особистого характеру. Серед її численних прихильників був і автор щоденника – 20-річний вчитель Супрун. Після відмови дівчини одружитися, він надіслав їй любовного листа-щоденника, а сам зник з містечка. Орієнтуючись на таку версію, Франко визначив жанр «Зів’ялого  листя» як ліричну драму і передмову закінчив словами Гетевого Вертера «Будь мужньою людиною і не йди моїм слідом». Але в дійсності вірші належать перу Франка, багато з них мають автобіографічний характер. Згадаймо драму особистого життя І. Франка, що яскраво постає в рядках поезії «Тричі мені являлася любов». ( На фоні музики вчитель читає поезію, на екрані з’являються портрети  О. Рошкевич, Ю. Дзвонковської, Ц. Журавської, О. Хоружинської, учні доповнюють рядки поезії біографічними даними.)

ІІ цикл.

1) Індивідуальне завдання : під час аналізу поезій дослідити, яким постає

І. Франко на сторінках збірки.

 2) Аналіз вірша «Чого являєшся мені у сні?»

Вчитель. У житті поета вирує особиста драма. «Біль страшенний, пекучий», «блідая, горем п’яна безнадійная любов» диктують зраненому серцю поета глибоко ліричні рядки. Як епілог втраченому коханню звучить поезія «Чого являєшся мені у сні?»

Виразне читання поезії учнем.

Питання до аналізу: 1) Якими настроями сповнений вірш? 2) Які рядки допомагають розкрити життєву драму митця?

3) Аналіз вірша «Червона калино, чого в лузі гнешся?»

Учитель. У вірші «Червона калино, чого в лузі гнешся?» Франко відходить від провідної теми збірки – трагедії кохання – і створює поезію-перлину близьку до народної пісні.

Виразне читання поезії учнем.

Питання до аналізу: 1) Який конфлікт звучить у творі? 2) Чому виражають конфлікт владних і пригнічених алегоричні образи дуба та калини?

4) Аналіз вірша «Декадент».

Учитель. Сучасники І. Франка належно не поцінували книги його інтимних поезій. Навіть друг поета В. Щурат назвав автора «Зів’ялого листя» декадентом (розкрити значення слова за допомогою літературознавчого словника). На цей закид Франко відповів поезією «Декадент» з присвятою В. Щурату.

·                    Виразне читання поезії учнем.

·                    Питання до аналізу: 1) Якою ж була відповідь і. Франка? 2) Які емоції вкладає автор в риторичні питання: «Я декадент?», Який я декадент?», Який же я у біса декадент?»

·                    Чому «Декадент» - вірш-ораторія (розкрити значення слова за допомогою літературознавчого словника).

4.     Результати  дослідження «Яким постає І. Франко на сторінках збірки «Зів’яле листя»? (Це чоловік, що страждає від нерозділеного кохання, але вдячний за це долі; це тонкий лірик, з-під пера якого з’являються перлини, що стають піснями; це людина, яка в особистій трагедії не відрікається від громадянського обов’язку.)

ІІІ цикл.

1.     Вчитель. Автор збірки постає як поет-новатор: І. Франко експериментує  з різними формами і прийомами. Проаналізуємо один із них, а саме: розкриємо народнопоетичну основу поезій.

2.     Робота в групах (парах) «Художні прийоми фольклору в поезіях збірки «Зів’яле листя».

3.     Підсумок уроку.

·        Що є кохання для Франка?

·        З якими порами року асоціюються у вас кохані письменника?

·        Чи може бути кохання без страждань?

·        Чи змогли б ви нероздільно кохати?

Вчитель. Читайте Франка, коли вам сумно чи радісно, коли ви переможець чи переможений, бо почуття, вкладені автором у рядки поезій настільки сильні, що «сто тисяч літ горіть готові» і зігрівати нас. Кохайте і будьте коханими.

4.     Домашнє завдання ( на вибір):

·                    до мого щоденника: цитати з інтимної лірики І. Франка;

·                    замітка до шкільної газети «І. Франко – співець кохання»;

міні-твір «Кохання – щастя чи в’язниця, Бог від якої заховав ключі
Категорія: РОЗРОБКИ ВЧИТЕЛІВ | Додав: alisa
Переглядів: 5786 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 2.8/6
Меню сайту

ГОДИННИК


КАЛЕНДАР

Міні-чат

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
[Гость ]

Категорії розділу
МАТЕРІАЛИ, ЩО МОЖУТЬ ЗНАДОБИТИСЯ ДЛЯ ОБЖ [4]
ВИХОВНІ ГОДИНИ [4]
РОЗРОБКИ ВЧИТЕЛІВ [25]
РІЗНЕ [10]

ПРОГНОЗ ПОГОДИ

КОРИСНИЙ СОФТ

ЗАКЛАДКИ

Наше опитування
ВИ ЗАВІТАЛИ НА НАШ САЙТ ЩОБ...
Всього відповідей: 146

Copyright MyCorp © 2017
Конструктор сайтів - uCoz