Осип Турянський «Поза межами болю». Загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності - РОЗРОБКИ ВЧИТЕЛІВ - СКАРБНИЧКА - ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ - ШКІЛЬНИЙ САЙТ
Субота
25-03-17
18:39


Форма входу

Вітаю Вас Гость | RSS

САЙТ ВАРВАРІВСЬКОГО НВК

Головна ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ Реєстрація Вхід
Головна » Файли » СКАРБНИЧКА » РОЗРОБКИ ВЧИТЕЛІВ

Осип Турянський «Поза межами болю». Загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності
21-01-12, 21:17

Тема.  Осип Турянський «Поза межами болю». Загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності

Мета: з’ясувати типологію образів-символів; розглянути ідейно-художній зміст окремих фрагментів твору, уміти коментувати їх; поглибити навички аналізу художніх образів;осмислювати вартість мистецтва, грошей, почуттів людини, спираючись на текст;

висловлювати власні міркування, проводячи аналогії із сучасним життям;

розвивати вміння пізнавати і розуміти справжню вартість речей, явищ, почуттів.

виховувати усвідомлення важливої переваги в житті  духовного над матеріальним.

Цілі.

Учні повинні знати: зміст твору, жанрові особливості, образи і символіку твору; основну ідею і проблеми повісті.

Учні повинні вміти: пояснити умовність зображення, створювати іншу, художню реальність на конкретному матеріалі, виділяти основні ідеї. Пояснювати особливість і роль композиції, пейзажу, інших художніх засобів для втілення головних думок. Осмислювати вартість мистецтва, грошей, почуттів людини;

 спираючись на текст, висловлювати власні міркування, проводячи аналогії з сучасним життям.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі умінь і навичок.

Обладнання: портрет письменника, текст твору «Поза  межами болю», мультимедійна дошка, презентація слайдів.

Епіграф:

Між небом і землею життя людини найцінніше.

                                                                     Протагор

Лише ті здатні цінувати життя,

Кому часто доводилося бути на краю смерті.

                                                                   Дж. Неру

Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо.

                                                                О.Генрі

Хід уроку

І. Емоційне налаштування на урок. Повідомлення теми уроку. Визначення очікуваних результатів.

Доброго дня, шановні одинадцятикласники!Рада вас вітати на сьогоднішньому уроці.

Давайте поговоримо про світ,

Давайте поговоримо про душі.

Замислимося над питанням: ким ми є в цьому Всесвіті?

Сподіваюся, що допоможе нам в цьому розібратися повість О. Турянського «Поза межами болю». Спробуємо дослідити типологію персонажів, учитися розуміти справжню вартість речей, явищ, почуттів; окреслити, яке місце в світовій літературі займає цей твір; вияснити, чому Василь Федорів написав

 «Ми винні перед ним. Час винен перед ним. Розгорнім сьогодні  його повість, вчитаймося в неї, переймімося її болем, смутком і надією -  і подивуймося, як ми жили стільки літ без цієї пекучої сповіді про «дорогу смерті», на якій лунав протест проти війни.

Він вірив у нас. Він писав, що є у житті сонце!»

Роман Федорів

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Обговорення епіграфів

Для роботи нам знадобиться: (У+О)(В+С)Р=З

(у- увага, о- організованість, в- взаємодопомога, с- спілкування,

р-робота, з-знання)

Ми повинні протягом уроку дати відповідь на запитання: чи є актуальним цей твір?

До вашої уваги пропоную епіграфи до твору.  Виберіть один із них, відповідь обґрунтуйте.

Між небом і землею життя людини найцінніше.

                                                            Протагор

Лише ті здатні жити,

Кому часто доводилося бути на краю смерті.

                                                         Дж. Неру

Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо.

                                                           О.Генрі

ІІІ. Усвідомлення навчального матеріалу.

1.     Вступне слово вчителя.

Дивний він, незрозумілий, оманливий і таємничий – світ життя людського. Є у ньому начало світле, добре, животворне,є темні грані, незбагненні самою людиною.

І надто тонкою буває межа, яка розділяє добро і зло, любов  і ненависть, злети і падіння. Будьмо щирими перед самим собою: запитаємо себе про добро і зло, вірність і зраду, підлість і великодушність.

         Не тішмося ілюзіями, що до кінця збагнемо  сутність цих недосяжних філософських понять, але хоч доторкнімося до них, подумаймо і поміркуймо над ними. Адже ми не маємо права, читаючи твір «Поза межами болю», не замислитись над вічними проблемами.

 2.     Асоціативна вправа.

Уявіть, що перед вами мольберт, фарби і пензлі. У кольоровій гамі вам потрібно усно змалювати загальне враження від прочитаного твору О. Турянського «Поза межами болю». Які кольори ви б використали?

     3.     Бесіда з елементами коментованого читання.

Спираючись на зміст, проведемо дослідження людської душі.

Ø Хто вони, ці люди, які опинилися на «дорозі смерті»?(Штранцiнгер, Добровський, Ніколич, Сабо, Боянi, Пшилуський та Оглядiвський (саме від особи  останнього ведеться розповiдь)

Ø Поясніть, чому шлях, яким ішли полонені, називався  «дорогою смерті»?

Ø Чи були у персонажів шанси вижити?

Ø Чому вони не палять скрипки? (показ кадрів з фільму)

Ø Що допомогло вижити оповідачеві? (Слабенькі ручки  сина,  якi він  нiби вiдчував на шиї, тримали його)( Показ кадрів з фільму)

Ø Біля вогнища кожен персонаж постає як особистість. Як вони поводять себе в  екстремальній ситуації?

Ø Що втримує їх від людоїдства?

Визначте ідею твору.(показ кадрів з фільму)

     4.     Творча робота:

Ø Орієнтуючись на текст, розкрийте символіку повісті. (робота в парах)

      5.      Дослідницька робота: «Які мотиви наявні в творі».

(використовуємо проект «Ефект айсберга» )

     6.     Пригадайте, які твори про Першу світову війну вам відомі.

(Поема в прозі «Поза межами болю» О. Турянського стоїть на одному щаблі з найвідомішими творами про першу світову війну Е-М. Ремарка, А. Барбюса, Е. Хемінгуея, С. Мірівіліса, котрі воювали, як і О. Турянський на фронтах. Але повість-поема «Поза межами болю» вирізнялася серед інших творів)

Чим саме? (Усвідомлення ваги моральних цінностей, духовне вдосконалення людини, розуміння природи війни як катастрофи)

     7.     Дискусія: «Що важливіше в житті: духовне чи матеріальне? (Робота в групах)

Чи має життя сенс? Якщо так, то який саме?

Це вічні  питання. Можна на тривалий час забути про них, поринути в побутові, повсякденні проблеми, але життя влаштовано так, щоб зовсім знехтувати, проігнорувати це питання не може навіть найбільш байдужа та спляча людина. У людському житті завжди ставиться питання вибору між пріоритетом духовного та матеріального.

V. Рефлексія.

 Сенкан до слова життя.

Життя

Бурхливе, несподіване

Вчить, обпікає, благословляє

Треба йти, не зупиняючись

Дорога

Чи потрібно вивчати цей твір у школі?

VІ. Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання.

Написати твір-роздум на тему: «Загальнолюдські мотиви та гуманістичні цінності в повісті «Поза межами болю».

Презентація до уроку
Відео до уроку
Твір "Поза межами болю"
Категорія: РОЗРОБКИ ВЧИТЕЛІВ | Додав: alisa
Переглядів: 48898 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 2.4/27
Меню сайту

ГОДИННИК


КАЛЕНДАР

Міні-чат

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
[Гость ]

Категорії розділу
МАТЕРІАЛИ, ЩО МОЖУТЬ ЗНАДОБИТИСЯ ДЛЯ ОБЖ [4]
ВИХОВНІ ГОДИНИ [4]
РОЗРОБКИ ВЧИТЕЛІВ [25]
РІЗНЕ [10]

ПРОГНОЗ ПОГОДИ

КОРИСНИЙ СОФТ

ЗАКЛАДКИ

Наше опитування
ВИ ЗАВІТАЛИ НА НАШ САЙТ ЩОБ...
Всього відповідей: 146

Copyright MyCorp © 2017
Конструктор сайтів - uCoz